اطلاعيۀ پايانى كنفرانس هفتم سازمان سوسياليستهاى كارگرى افغانستان

آرم سازمان

 

هفتمین کنفرانس سازمان سوسیالیستهای کارگری افغانستان ، به تاریخ نهم و دهم ماه اگست سال ٢٠١٤  ، مطابق هژدهم و نوزدهم ماه اسد ١٩٩٣،  در یکی از شهر های اروپا با موفقیت بر گذار گردید. نماینده گان تشکیلات داخل کشور از طریق انترنیت و تلفن در کنفرانس شرکت جستند.

كنفرانس بعد از تعیین هیأت رییسه و تأیید آجندأ، با پخش سرود انترناسيونال و ادای احترام به یاد جان باخته گان راه سوسياليسم و آزادی با صحبت افتتاحیۀ مسؤول شورای مرکزی رفیق فهیم آزاد، کارش را آغاز نمود.

مسؤول شوراى مركزى تدوير كنفرانس سالانه را مطابق آیین نامۀ سازمان و يكى از برنامه هاى ضرورى كار و فعالیت سازمان دانست و از رفقای شرکت کننده درخواست نمود تا با دقت و ژرف نگری در اتخاذ تصامیم کنفرانس سهم بگیرند.

رفيق آزاد ضمن يك ارزيابى كوتاه از اوضاع سیاسی و اجتماعی در افغانستان و منطقه ، با در نظرداشت تحولات سریع کشوری و بین المللی، بر ارتقای قابلیت و ظرفیت های مبارزاتی نيروى های انقلابی سوسياليست در افغانستان تاكيد كرد. وى نيروى های آزادیخواه و سوسياليست در افغانستان را براى مقابله عليه پروژه هاى بزرگ سياسى سرمايه دارى جهانى در رأس امريكا و بورژوازى بومی، فراخوانده و بر نقش آگاه گرانۀ جريان سوسياليسم كارگرى در افغانستان و رسالت تاريخى اش در جهت گسترش یک درک روشن از مبارزۀ طبقاتی در بر خورد علمی به معظلات مبارزه به نفع طبقۀ کارگر و رهایی از نفوذ گرایشات سنتی یی که به هر حرکت اعتراضی برای آزادی و ترقی جامعه بر چسپ مارکسیستی میزنند، تأکید نموده و اهمیت ویژه قائل شد.

رفیق آزاد در رابطه با مضحکۀ انتخابات در افغانستان و جدالی که بر سر آن در گرفته است، گفت که اگر قرار بود رأی مردم در افغانستان سبب ایجاد تغییری به نفع مردم، طبقۀ کارگر و سایر اقشار زحمتکش گردد، قدرت حاکمه و حامیان بین المللی شان این فرصت را فراهم نمی آوردند و نمی گذاشتند که مردم پای صندوق های رأی بروند. انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان این را به خوبی و روشنی نشان داد که تصمیم گیرنده گان واقعی نماینده گان کشور های امپریالیستی هستند، نه رآی مردم افغانستان.

همچنان رفيق آزاد سركوب و شکست انقلاب هاى مردمى در كشور هاى عربى و در متن آن قدرت گيرى جريانات فوق ارتجاعى اسلام سياسى در سراسر خاورميانه تا شاخ افريقا  را نتيجۀ معاملات آشكار و پنهان سيستم سرمايه ، عطش سيرى ناپذير اين سيستم نکبتبار براى كنترول منابع طبيعى اين مناطق از جهان، رقابت بر سر حوزۀ نفوذ و تقسیم مجدد امپریالیستی منطقه و جلو گیری از نفوذ رقبای روسى و چينى اش خواند.

وی همچنین حملۀ جنایتکارانۀ دولت فاشیستی اسرائل به غزه و جنگهای نفرت انگیز و خونین میان دولت ها و جریان های تروریستی از جمله حماس ، دولت ارتجاعی عراق و  نیروهای اسلامی  به  شدت جنایتکار و مرتجع چون داعش ( دولت اسلامی) را که با لجام گسیخته گی تمام و با ساز و برگ پیشرفتۀ نظامی و منابع مالی کشورهای مرتجع منطقه و سرمایه داری جهانی به قتل عام ، سرکوب و حتک حرمت کودکان، زنان و مردان میپردازند، به شدت محکوم کرده و آن را ناشی از عدم انسجام و ضعف و فترت نیرو های چپ، سوسیالیست و آزادیخواه در جهان دانست. پس از پایان سخنرانی فهیم آزاد، کنفرانس طبق دستور به کارش ادامه داد و به نکات زیر پرداخت:

–          مسؤول کمیتۀ تشکیلات سازمان از فعالیتهای انجام شده و عدم اجرای بعضی از مصوبات قبلی سازمان گزارشی به کنفرانس ارایه نمود.

–          شرکت کننده گان در كنفرانس گزارش های نماینده گان تشکیلات داخل، كميته هاى نشرات و سایتها، كميتۀ امور مالى، كميتۀ جوانان سوسياليست را همراه با پيشنهادات بخش داخل شنيده و تصاميم لازم را بعد از بحث و تبادل نظر ، اتخاذ نمودند.

–          كنفرانس براى تكامل و انسجام هرچه بيشتر مبانى نظرى سوسياليسم كارگرى و هويت ماركسى سازمان، به ادامۀ نقد پيگير مبانی نظری و پراتیک سیاسی- اجتماعی چپ پوپولیست در افغانستان، تاكيد گذاشت و تحكيم نظرى سوسياليسم كارگرى را در تمامى عرصه های مبارزاتى خود، به حيث نشانۀ هويت مبارزاتى سازمان، غير قابل إنكار دانست.

–          كنفرانس براى تعميق و گسترش روابط سازمان با احزاب و جريان های چپ و كمونيست منطقه و جهان تاكيد نموده و ارتقاى اين روابط متقابل را كه از هويت انترناسيوناليستى سازمان ناشى ميشود ، یکی از اهم وظایف خود بر شمرد و به شورای مرکزی مسؤولیت داد تا در جهت تحقق و تسهیل آن سعی و تلاش نماید.

–          كنفرانس به خاطر اهميت كار در عرصۀ مبارزۀ اجتماعى و به خصوص ضرورت و اهميت كار مستقيم ميان زنان جامعه و افراشتن پرچم سوسياليستى زنان، با تصميم همگانى ، ايجاد نهاد مبارزاتى زنان را ، طى اطلاعيۀ جداگانه ، تائيد و تصويب نمود.

–          كنفرانس با ارتقاى عضويت يكتن از کادرهای سازمان به شوراى مركزى، ابقاى تمامى اعضاى شوراى مركزى سازمان سوسياليستهاى كارگرى را تأیيد و تصويب كرد. كنفرانس به شوراى مركزى سازمان وظيفه سپرد تا در اولين نشست خود تصاميم لازم را جهت تحقق مصوبات کنفرانس هفتم، اتخاذ نمايد.

در پايان كار كنفرانس، رفيق فهيم آزاد اجراآت و تصاويب كنفرانس هفتم را ضرورى ، مهم و مثبت ارزيابى نمود. وى تصاميم كنفرانس هفتم سازمان را براى پيشبرد مبارزات سوسياليستى كارگرى و إيجاد هسته هاى كارگرى سوسياليستى در داخل با أهميت خواند و توجه اساسى همۀ رفقای سازمان را براى بازدهى خلاقانه و پيش رفت و تقويتِ مبارزۀ طبقاتى جلب نمود. او همچنین به اهمیت کار در عرصۀ نظری تأکید نموده و اظهار نمود که سازمان باید بیشتر از آنچه که تا اکنون به آن پرداخته است این عرصه از فعالیت را در جدال فكرى و نقد دیدگاه های جریان های بورژوائی پیگیرانه پیش ببرد. سازمان سوسیالیستهای کارگری باید تلاش مؤثر به خرج دهد تا در پراتیک مبارزاتی مرجع رجوع کارگران، زحمتکشان و جنبشهای آزادیخواه جامعه باشد. در بخش دیگری از صحبت اختتامیه کنفرانس فهیم آزاد گفت که يك رسالت تاريخى و بخشى از واقعيت غرور آفرين جنبش سوسياليستى كارگرى در افغانستان را  تلاش و پیکار برای سازمان یابی و تحزب پذیری کارگران تشکیل می دهد. حزب سوسیالیستی کارگری باید ظرف تجمع پیگیرترین، آگاه ترین کادرها و مبارزین جنبش سوسیالیستی طبقۀ کارگر را تشکیل دهد. وی ابراز امیدواری نمود تا این امر ضروری و انسانی هرچه زودتر تحقق یابد.

شورای مرکزی سازمان سوسيا ليستهاى كارگرى افغانستان

Permanent link to this article: http://workersocialist.org/%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%d9%8a%db%80-%d9%be%d8%a7%d9%8a%d8%a7%d9%86%d9%89-%d9%83%d9%86%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d9%88/

Leave a Reply

Your email address will not be published.