متن مصاحبه رفیق بهنام با تلویزیون به پیش پیرامون قتل فجیع فرخنده درکابل

 

تلویزیون به پیش : درود رفیق بهنام گرامی خوش آمدید و ممنون که دعوت ما را پذیرفتید ، میشه لطفاً توضیح بدین که فرخنده چگونه ، به چه اتهامی و توسط چه کسانی به قتل رس

بهنام قدیمی : با درود بر شما و از طریق شما به همه بیننده های گرامی تلویزیون به پیش  و سپاس گزار از رفقا تلویزیون به پیش که مرا به این مصاحبه  دعوت کردند .

 خب ظاهرن همان گونه که شما نیز در جریان قرار دارید فرخنده دو روز قبل از سال جدید آفتابی یعنی در بیست و هشتم حوت/اسفند ماه سال 1393  توسط  ارازل و اوباش اسلامی ، آدم کش  و به شدت ضد زن به تحریک و انگیزه یک آخوند در مرکزی ترین موقعیت کابل بنام شاه دوشم شیره  در نزدیکی دو پاسگاه پلیس و چند صد متری فرماندهی امنیه کابل و کمتر از دو کیلو متری مقام ریاست جمهوری به اتهام سوزاندن قرآن به شنیع ترین شکل و با توحّش باور نکردنی که یک باره جهان را به همه بشریت مترقی خاکستری کرد به قتل رسید و سپس جسد بی جان  اش در محضر پلیس و شهروندان تماشا بین طعمه حریق شد من از این بیش نمی خواهم در مورد چگونگی  شکنجه علنی فرخنده توسط اوباش و ارازل اسلامی که دست آورد حکومت های اسلامی مجاهدین ، طالبان و حکومت اسلامی بعد یازدهم سپتامبر است و این اسلام زده ها ی که هنوز هم  پشت شان به پارلمان ، قوه ای قضاییه و حکومت اسلامی افغانستان تکیه دارد صحبت کنم چون بیننده های محترم از طریق مدیا و ویدیو های منتشر شده در یوتیوب ،فیسبوک ،تیورتر و غیره معلومات وسیع در زمینه به اتهام و چگونه گی قتل فرخنده دارند .

آن چه که من خواهان اش است م  قتل فرخنده باید در کنار دیگر وحشی گری های اعضای این خانواده یعنی داعش، القاعده ، حزب الله ، بوکوحرام ، سلفیسیت ها و دولت های اسلامی در عربستان ،عراق ، سوریه ، بنگله دیش ، پاکستان ،ایران ، نایجریه، مصر و کشور های دیگر اسلامی به بحث گرفته شود برای اینکه در کشورهای اسلام زده سال ها است که تحت سیطره و قدرت دولت های اسلامی انسان های زیادی با قساوت باور نکردی به قتل می رسند و اکثریت این قربانیان  زنان یعنی فرخنده ها ست که  بیش ترین و بی شر ما نه  ترین جنایات علیه شان صورت می گیرد ؛ اگر تیشه به ریشه کوبیده نه شود و نقاب  از رخ فاعلان اصلی این جنایات که پشت پرده اند و از کابل تا تهران و بغداد و پاریس و لندن و واشنگتن در تولید و باز تولید هر روزه این خشونت ها دست دارند و این وحشی گری ها دینی را تحت نام پست مدرن ومالتیکلچریسم  (کثرت گرایی فرهنگی)  تیوریزه می کنند  بر نداریم و با قوت و یکپارچه گی تمام  علیه اش قرار نگیریم نه تنها که فرخنده آخرین انسان قربانی وحشت و بربریت  نخواهد بود بلکه هر روز قربان دیگری را با وحشت تمام تر از قتل فرخنده خواهد گرفت.

تلویزیون به پیش : در اعتراض به کشتن فرخنده مردم چه واکنشی نشان دادند؟ خواست مردم معترض چه بود؟

بهنام قدیمی  : دقیقن آنچه که سازمان سوسیالیست های کارگری افغانستان به درستی در اعلامیه خود در مورد جنایت هولناک ارتجاع اسلامی یعنی قتل فرخنده اشاره نموده است ” این حادثه المناک و این توحّش ارتجاع اسلامی جامعه را شدیداً قطبی ساخته است در یک صف آن جنبش آزادی خواهان ه و انسانی و در صف مقابل آن ارتجاع و حامیان جهانی آن قرار دارد “. جنبش آزادی خواهان ه مردمی از کابل تا تالقان و بدخشان و از هرات تا بلخ  و سر پل  و همه ولایات افغانستان، و در آنسوی مرز های کشوراز سوید و لوس انجلس تا کو بانی و دهلی  و شهر های مختلف اروپا همه یک صدا به جهل و خرافات نه گفتند و به خیابان ها ریختند ، خودسری ، محکمه های صحرایی ، عدم تعقیب  و پرسش دولت های اسلامی را در مقابل این خود سری های ارازل و اوباش مذهبی  شدیدا ت قبیح کردند و خواهان شناسایی مجرمین ، محاکمه و تطبیق  اشد مجازات به عاملان این جنایت وحشت ناک شدند  و از دولت نه تنها که خواهان برکناری مقامات و ارا کین دولتی که به نحوی از این بربریت و وحشی گری تحت عناوین مقدسات دینی دفاع کرده اند شدند بلکه خواهان محاکمه علنی این مقامات گردیدند همچنان از دولت خواسته شد که دیگر دکان های خرافات دینی را که زیر هر اسم و رسمی باز است بسته کند در اکثریت اکسیون ها از دولت خواسته شد که جلو فرهنگ معافیت را بگیرد تا زمینه اجرایی هر عملی تحت عنوان تطبیق عدالت از دست مردمان خود سر و تقدس گرایان مذهبی  به قانون و ارگان های ذیصلاح  قانونی برگردد  . باز داشت 47 نفر از فاعلان این حادثه ، برکناری سمین حسن زاده از معینیت وزارت اطلاعات و فرهنگ ، عذر خواهی آخوند ایاز نیازی ،نام گذاری جاده شاه دوشم شیره بنام فرخنده و خودی  ایجاد کمیسیون حقیقت یاب همه از دست آورد ها و پا فشاری های این اعتراضات است که به هیچ وجه بسنده نیست ، همین حالا هم اگر اعتراض ها فروکش کند و مردم معترض دست از فشار بر حکومت بکشند دولت تمام خشونت ساختاری اش را می خواهد با همین چند حرکت سمبولیک که انجام داده است نقطه پایان گذارد . همین دو روز قبل در جلسه رسمی پارلمان در محضر مدیای داخلی و بین المللی وکلا پارلمان خود اعتراف کردند  که عده از وکلا رسمآ به  وزیر داخله اخطار دادند که اگر چند افسر پلیس  که بخاطر قتل فرخنده تحت تحقیق است رها نگردند و دوباره ادامه دهنده ی  وظایف شان نباشد وزیر کشور باید در پارلمان به استیضاح خواسته شود و در استیضاح رای عدم اعتماد برایش خواهند داد .

خب سوای از خواست ها و تنوع اعتراض ها ، جنبش مردم ی و آزاد ي خواهان ه نفرت عمیق خود را أساسا از سلطهُ حاكميت هاى ارتجاعى مذهبى وقومى به بيرون ريختند . اين اعتراض ها با وجود تنوع  جنبشى اش يك اتحاد فكرى را دنبال ميكرد وميكند وان اينكه  كه مردم ميخواهند به شيوهُ غير از انچيزيكه فعلا وجود دارد وبا مذهب وسنت حقنه ميشود ، زندگى كنند. عروج و پيشتازى زنان و انزجار شان از زن ستيزى هاى متنوع در افغانستان خود فصل و باب جديد از ايستاده گى را نشان میدهد كه محصول همين اعتراض ها است و ما نه خواهیم گذاشت تا این اعتراضات فرو کش کند .

تلویزیون به پیش : علل این قتل فجیع چیست ؟ و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟

بهنام قدیمی : من فکر می کنم کنه مساله در پاسخ به این پرسش نهفته است پاسخ و خم شدن جدی به هر دو بخش این پرسش نشان دهنده ای خواست های رادیکال جنبش اعتراضی خواهد بود و جایگاه اجتماعی و دیدگاه نظری معترضان را  نشان خواهد داد؛ اين فاجعه امتداد طبيعى تربيت انارشى مجاهدينى  اسلامی از همان جنگ بیش از سه ده کشور  را بنمايش ميگذارد كه با امارت اسلامى طالبان به اوج بربريتِ ضد زن و امحاى تمامى شخصيت  وموجوديت زن افغان  رسيد. حاكميت بیش ازیک دهه حامد کرزی و امريكايى در افغانستان نيز به نحو معينى نه تنها ان ميراث بدوى را  ريشه کن نکرد بلكه در سيما و محتواى جديد به نوعى انرا قالب  داد كه دينامسم اش را در نيرومندى حاكميت مذهبى  و چاق ساختن بازار وسيع خرافات مذهبى وبه تبع ان روحيه ی ضد زن و يا احترامِ تنها به زنِ سنتى افغان را ، در ان اشكارا مى بينيم .

 اگرواقعبينانه به تاريخ اين جنايات نگاه كنيم ، از همان انارشى مجاهدينى گرفته تا شلاق زدنِ  زن در ملا عام تا سنگسار هاى وحشيانه ، أسيد پاشى ها ، زنده سوزاندن ها وغيره همه وهمه پراتيك ايست كه براى  توليد و نهادينه ساختن فرهنگ كهن و  جامعه  مذهبى و روحيه ی زن ستيزى بكار گرفته شده است.

از ديگر عوامل اين  قتل ميتوان از حاكميت پوشالى كنونى نیز نام بُرد . حاكميتى كه به هيچ يك از قوانين نافذه خود متعهد نيست. قدرت انطباق قوانين نافذه خود را هم  ندارد. بى عُرضه است. فاسد است. تجمع جنگسالاران سه دهه جنگ است از سیاف و معلم عطا گرفته تا معاون اول ریس جمهور ریس اجراییه با هر دومعاون و تا اکثریت کسانی که در نهاد های دولتی در راس اند جانیان سه ده جنگ در افغانستان است  به اين لحاظ  خود ممثل بى قانونى است . خود محصول فساد ويك تو لدِ  تقلبى است. اعتبارمشروع سیاسی  ندارد. شديدا سنت پرور وخرافه پرست است . در چنين حاكميتى،  فرا قانونى عمل كردن گروه ها وآحاد جامعه بخشى از طبيعت و روند زندگى ان جامعه است چون فرهنگ معافيت در تمام سکتور های  ان شائع است وبنآ كسى به ان وقعى نمی گذارد. هر روز در سراسر این سرزمین تحت این حکومت اسلامی از منابر مسجد گرفته تا بلند گو های دانشگاه ها و نصاب آموزش و پرورش در خدمت خرافه پرست هاست که خشونت را تبلیغ و ترویج می کند همین آخوند ایاز که قتل فرخنده را تایید کرد با وجود آنکه بعد از راندن  اش از سر مقبره فرخنده توسط انسان های آگاه و مترقی معذرت خواهی و ابراز ندامت کرد هنوز هم همه  روزه از طریق بلند گو بزرگترین مسجد کابل یعنی مسجد وزیر محمد اکبر خان در قلب کابل جمعی از جوانان را شتشویی مغزی می کند  و شب ها در رادیو تلویزیون ملی افغانستان که یگانه رسانه رسمی دولت افغانستان است  زن ستیزی ،سنگسار ، قتل و دیگر وحشی گری های دینی را ترویج میکند.

و اما در مورد جلوگیری از تکرار آن باید بگویم که تا زمان ی که حکومت های سرمایه داری در پوشش اسلام سیاسی که وصف اش را بیان کردم سری پا ست و هر روز با فشار و ظلم از گرده مردم سوار ی می کشد ، لا اقل من چندان پتانسیل برای جلوگیری و عدم تکرار آن در چنین حکومت ها نه می بینیم چرا که فساد، تقلب ، خرافه پرستی خشونت و فرهنگ معافیت  جز از ساختار این نظام ها است ، برای جلوگیری از این گونه وحشی گری ها باید این جمعی را که بر گرده های مردم سوار اند و اکثریت شان جانی است و در جنایت علیه بشریت دست دارد از جامعه زدود و به زباله دان تاریخ ریخته شوند برای اینکار قتل فرخنده آژیریست که برای براندازی این سیستم پوسیده توسط خودی این حکومت به صدا در آمده است همه بشریت مترقی باید صدا را نگذارند که خفه شود و با پلتفارم مشخص و اساسی دور خواست های زیر جمع شوند و نه گذارند که این خیزش مردمی در نطفه خنثی شود چون همه میدانند  تازمانیکه کل قوانین ضد زن و آپارتاید جنسی در حقوق اساسی و قوانین کشوراز بین نرود و برابری کامل مرد و زن اعلان نگردد ، جدایی کامل مذهب از دولت صورت نه گیرد یعنی دست مذهب از آموزش و پرورش سیستم قضایی و سیستم های اداری در چوکات آموزه های اخلاقی از بین نرود ، بی مذهبی و مذهب داری به عنوان امر خصوصی بدل نگردد ،نقد مذهب و دین رواج پیدا نکند و آزادی کامل در این زمینه قید قانون نگردد ، آزادی بی قید و شرط بیان و عقیده رونق پیدا نکند ، حق بی قید و شرط طلاق و جدایی برای مرد و زن عمومی نگردد ، و در کل این سیستم با سران و دست اندر کاران اش به زیر کشیده نشود ولغو مالکیت خصوصی و برده گی مزدی پایان نیابد بازهم در بر همین پاشنه خواهد چرخید .

 برای رسیدن به این خواست ها که راه کار های جلوگیری از وحشی گری های مذهبیون افراطی است مبارزات منظم جنبش ازاديخواهانه سوسياليستى، ادامهُ تعرضى روشنگرى جامعه كارگر وزنان در برابرتاريك انديشى مذهبى ، تقويت و ايجاد راه هاى جديد وتازه براى كارمشترك سوسياليستى در راستاى جنبش برابرى طالبانه زنان ومردان با سائر جريانات چپى چه در افغانستان وخارج از ان . در اهتزاز داشتن پرچم اعتراض همين فاجعهُ قتل ” فرخنده” و به فراموشى نسپردن ان توسط مبارزات  و گرفتن بلندگوی جامعه از دست خرافه پرستان وعديده اقدامات ديگر ميتواند در جلوگيرى از تكرار چنين فجايع كاركرد داشته باشد. بدین اساس از تمام اعتراض کننده ها و انسان های آگاه خواهانیم که در صف مبارزه علیه خرافه پرستی و جهل بپا خیزند و تا به دست آوردن یک اجتماع عاری از بردگی مزدی ،مالکیت خصوصی ، بردگی جنسی ، خشونت ساختاری در قد و قیافه قوم گرایی ، زبان گرایی ، سمت گرایی و فرهنگ پرستی پرچم این مبارزات را نماینده گی کنند .

Permanent link to this article: http://workersocialist.org/%d9%85%d8%aa%d9%86-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%b1%d9%81%db%8c%d9%82-%d8%a8%d9%87%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c/

Leave a Reply

Your email address will not be published.