اطلاعیه کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری

شادی چشم انداز پایان حماقت هسته‌ای

آشکار شدن چشم انداز تسلیم خفت بار رژیم اسلامی در لوزان که نقطه پایانی است بر یک دوره از حماقت  صدها  میلیارد دلاری و رفع خطر حمله نظامی به ایران، با شادی مردم روبرو شد. رژیم اسلامی به ناچار بایگانی اساسی تجهیزات اتمی را برای دهه ها، پذیرفته و محدودیت‌های گسترده ای را در به کار گیری نوع تجهیزات و میزان اندک  غنی سازی، قبول کرده  اما لغو تحریمها به گزارشات راست آزمایی آژانس بین المللی اتمی سازمان ملل موکول شده. نحوه ی تعلیق تحریمها و ترتیب اولویت آنها هم به ادامه ی  مذاکرات تا تیرماه منوط شده و اینها در شرایطی است که حتی اگر با تعلیق تحریم صادرات نفت ایران که ازاولویتهای رژیم اسلامی است موافقت شود، کاهش قیمت نفت و رقابت عراق و عربستان سعودی برای حفظ بازارهای نفت، درآمدهای رژیم اسلامی را بطور اساسی بالا نخواهد برد.

تظاهر رژیم اسلامی برای کوچک نشان دادن گستردگی تعطیل شدن فعالیت‌های اتمی، حتی به ساعت هم نکشید. تکنولوژی پیشرفته ارتباطاتی و منافع کاملا متضادی که هفت کشور درگیر در مذاکرات دارند، به سرعت دروغهای رژیم اسلامی را آشکار ساخت به طوری که رژیم نتوانست خفت و خواری خود را پنهان کند.

مذاکرات اتمی از همان ابتدا هم، بر سر حق رژیم اسلامی در غنی سازی اورانیوم و داشتن نیروگاه های برق اتمی نبود. در واقع، در شرایطی که کشورهای پنج باضافه یک، به ویژه  آمریکا، قدرت داشتند که راسا نظام امنیتی منطقه را تعیین کنند، مذاکرات اتمی  بر سر حد  و حدود قدرت رژیم اسلامی در منطقه بود. اکنون، با ضعیف شدن قدرت آمریکا در منطقه، سال هاست که قدرت های محلی نظیر عربستان و ترکیه و رژیم اسلامی، خود راساً برای شکل دادن به ترتیبات امنیتی اوضاع خاورمیانه وارد عمل و حتی عملیات نظامی شده اند. این اوضاع، موقعیت  رژیم اسلامی را در مذاکرات اتمی،  به یک موقعیت دو سر باخت تبدیل کرده است.  اکنون رژیم اسلامی تسلیم کشورهای پنج باضافه یک شده که قادر نشدند سهم  مورد نظرش در خاورمیانه را به وی بدهند. رژیم اسلامی باید با کشورهای دیگر رقابت کند و مستقیم وغیر مستقیم بجنگد.

شادی مردم ایران برای متوقف شدن هزینه های  بیهوده ومیلیاردی پروژه اتمی و رفع خطر جنگ بجاست، اما  انتظار برای بهبود اوضاع اقتصادی بیهوده است. بهبود اساسی اوضاع اقتصادی، پس از توافق اتمی در تیرماه ، همچنان تنها به مبارزه خود مردم وابسته است  و کارگران ناچار خواهند بود مبارزه برای اضافه دستمزد را با جدیت و بطور گسترده ادامه دهند.

کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری

۴ آوریل ۲۰۱۵

Permanent link to this article: http://workersocialist.org/%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%db%8c%d9%87-%da%a9%d9%85%db%8c%d8%aa%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d8%af-%d8%b3%d9%88%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa/

Leave a Reply

Your email address will not be published.